تبلیغات
کربلا یک لامکان آبادی است-لبّیک یا حسین(علیه السّلام) - ششم ذی الحجه سالروز ازدواج فرخنده منحصر به فرد ترین زوج خلقت حضرت مولاتنا سیّدةالنّساء (س) و حضرت مولا امیرالمؤمنین (ع)
 
کربلا یک لامکان آبادی است-لبّیک یا حسین(علیه السّلام)
ای دل ار خواهی خدا بینی برو در کربلا ؛ کز زمین کربلا تا عرش چندان راه نیست...
درباره وبلاگ


از مقام شاه مظلومان کسی آگاه نیست
چون کسی آگه ز اسم اعظم الله نیست
ای دل ار خواهی خدا بینی برو در کربلا
کز زمین کربلا تا عرش چندان راه نیست...

************
توحید از اکبر علیه السّلام بگیر
عرفان تو از اصغر علیه السّلام بگیر
اعمال را از سر بگیر
گر رفته ای راه خطا

مدیر وبلاگ : کلب الحسن علیه السّلام
آرشیو وبلاگ
نظرسنجی
آیا برای دفاع از عتبات عالیات و مبارزه با داعش آمادگی دارید؟




ششم ذی الحجه سالروز ازدواج فرخنده منحصر به فرد ترین زوج خلقت حضرت مولاتنا سیّدةالنّساء (سلام الله علیها) و حضرت مولا امیرالمؤمنین (علیه السّلام)؛
قابل توجه کسانی که هنوز شام غریبان مولای غریبمان حضرت جواد ابن الرضا علیه السّلام تمام نشده به جشن و پایکوبی می پردازند.

در این رز در سال 2 ه‍ آقا و سرور ما خاتم الانبیا (صلى الله علیه و آله )، امیر المؤ منین (علیه السلام ) را به سیده نساء عالمیان فاطمه زهرا بتول عذراء (علیها السلام ) تزویج فرمودند(1).
این ماجرا بعد از رجوع از جنگ بدر 16 روز بعد از وفات حضرت رقیه دختر پیامبر (صلى الله علیه و آله ) در روز سه شنبه 6 ذى الحجه واقع شده است (2).
مولا امام صادق (علیه السلام ) فرمودند: ((اگر خداوند متعال امیر المؤ منین (علیه السلام ) را خلق نمى كرد، در تمام زمین انسانى كه كفو و شایسته همسرى با حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) باشد یافت نمى شد(3))).
خواستگارى از فاطمه (علیها السلام )
هنگامى كه سن مبارك بتول عذراء حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (علیها السلام ) نه سال كامل شد، از اطراف و اكناف اهل مدینه و عظماى قبایل و رؤ ساى عشایر و صاحبان ثروت و مكنت به خواستگارى حضرت آمدند. عده اى از منافقین نیز این جرئت را به خود دادند كه با كمال بى شرمى به خواستگارى آن حضر بیایند.
هنگام خواستگارى بعضى از آنها رسول اكرم (صلى الله علیه و آله ) بسیار ناراحت شدند، و به عده اى از منافقین كه اعتراض كردند، فرمودند: ((من شما را رد نكردم ، بلكه خدا شما را رد كرده و امر فاطمه (علیها السلام ) از جانب خداوند متعال معین مى شود)). آنان غافل از این بودند كه این گوهر گرانبها را خداوند در سایه عزت و حراست خود حفظ فرموده و او را در خور استعداد ابناء دنیا از ملوك و رعایا و ارباب فقر غنا قرار نداده است ؛ بلكه او را براى وصى پیامبر (صلى الله علیه و آله ) على بن ابى طالب امیر المؤ منین (علیه السلام ) ذخیره فرمود است (4).
از امام حسین (علیه السلام ) روایت شده كه فرمود: روزى حضرت رسول (صلى الله علیه و آله ) در خانه ام سلمه بود. فرشته اى با هیبت خاصى بر آن حضرت نازل شد كه با لغات گوناگون كه به یكدیگر شباهتى نداشت مشغول تسبیح و تقدیس خداوند بود. او عرض كرد: من صر صائیلم . خداوند مرا نزد شما فرستاده كه به شما بگویم : ((نور را به نور تزویج كن )). حضرت فرمود: ((چه كسى را با چه كسى ))؟ گفت : ((فاطمه را با على بن ابى طالب )). لذا پیامبر (صلى الله علیه و آله ) فاطمه (علیها السلام ) را در حضور جبرئیل و میكائیل و صر صائیل به عقد على (علیه السلام ) در آورد و این عقد در زمین بود.
در این هنگام پیامبر (صلى الله علیه و آله ) به میان شانه هاى صر صائیل نگریست و دید نوشته است : لا اله الا الله ، محمد رسول الله ، على بن ابى طالب مقیم الحجه . فرمود:اى صر صائیل ، از كى این جمله بین شانه هاى تو نوشته شده ؟ گفت : دوازده هزار سال پیش از آنكه خداوند متعال دنیا را بیافریند(5).
مراسم عروسى
هنگامى كه حضرت فاطمه (علیها السلام ) را در شب ازدواج به خانه على (علیه السلام ) مى بردند، پیامبر (صلى الله علیه و آله ) از جلو ایشان ، جبرئیل در سمت راست و میكائیل در سمت چپ ایشان ، و هفتاد هزار فرشته پشت سر حضرتش حركت مى كردند و در آن حال خدا را تسبیح مى گفتند و تقدیس مى كردند، و این تقدیس و تسبیح آنها تا طلوع فجر ادامه داشت (6).
جبرئیل زمام ناقه اى كه آن حضرت را مى بردند و اسرافیل ركاب و میكائیل دنبال آن را گرفته بود، و پیامبر (صلى الله علیه و آله ) جامعه هاى فاطمه (علیها السلام ) را منظم مى كرد، و هفتاد هزر ملك با دیگر فرشتگان تكبیر مى گفتند؛ اما به حسب ظاهر سلمان زمام ناقه را گرفته بود و حمزه و عقیل و جعفر از اهل بیت از قفاى حضرت فاطمه (علیها السلام ) و بنى هاشم با شمشیرهاى كشیده مى آمدند، و همسران پیامبر (صلى الله علیه و آله ) از پیش روى مى آمدند.
پیامبر (صلى الله علیه و آله ) آنها را به مسجد طلبید و دست فاطمه (علیها السلام ) را در دست على (علیه السلام ) نهاد و فرمود: بارك الله فى ابنه رسول الله ؛ و نیز فرمود: هذه ودیعتى ؛ و بعد از مراسمى مخصوص ، پیامبر (صلى الله علیه و آله ) در حق آنها و نسل ایشان دعا كرد. سپس فرمود: مرحبا ببحرین یلتقیان و نجمین یقترنان .
سپس پیامبر (صلى الله علیه و آله ) از نزد ایشان بیرون آمد و چهار چوب در را گرفت و فرمود: طهركما الله و طهر نسلكما، انا سلم لمن سالمكما و حرب لمن حاربكما، استودعكما الله و استخلفه علیكما.
آنگاه همه به منازل خود رفتند و از زنان جز اسماء كسى نزد فاطمه (علیها السلام ) نماند، و این به خاطر وصیت حضرت خدیجه (علیها السلام ) بود كه هنگام وفات گریست و از اسماء عهد و پیمان گرفت كه در شب عروسى حضرت فاطمه (علیها السلام ) آن حضرت را تنها نگذارد. اسماء هم به عهد خود وفا كرد، و چون ماجرا را براى پیامبر (صلى الله علیه و آله ) نقل كرد، آن حضرت یاد خدیجه (علیها السلام ) كرد و گریست و در حق اسماء دعا فرمود(7).
مهریه حضرت زهرا (علیها السلام )
در مقدار و نوع مهریه آن حضرت روایات مختلفى وارد شده است :
- یك لباس مشكى بلند و یك پوست گوسفند و مقدارى عطر(8).
- یك لباس نرم و ملایم و یك زره خطى كه ساخت بحرین است (9).
- چهار صد و هشتاد درهم (10).
- چهار صد مثقال نقره (11).
- پانصد درهم ، كه علامه مجلسى (رحمه الله ) مى فرماید: اصح اقوال همین قول است (12).
- زره حطمى كه ارزش آن سى در هم بود(13) و پوست قوچ یا میش (14).
- درع حطمى (15).
- یك شتر(16).
- یك پنجم زمین . پیامبر (صلى الله علیه و آله ) فرمود: ((در آسمان معین شده كه مهریه زهرا یك پنچم زمین است . پس هر كه در زمین را برود در حالى كه با او و فرزندانش دشمن باشد، قدم زدن او تا روز قیامت در زمین حرام است (17))).
امام باقر (علیه السلام ) فرمود: مهر فاطمه (علیها السلام ) یك پنجم دنیا و دو سوم بهشت است ، و در زمین چهار نهر فرات ، نیل ، نهروان و بلغ براى حضرت فاطمه (علیها السلام ) است . خداوند به پیامبر (صلى الله علیه و آله ) فرمود: ((اى محمد، تو فاطمه را به مهریه پانصد درهم به ازدواج على در آور تا سنتى در بین امت تو باشد(18))). در روایت دیگر: ((یك چهارم دنیا و بهشت و جهنم است ، كه دوستان خود را داخل بهشت مى كند و دشمنان خود را به جهنم روانه مى نماید(19))). در روایت دیگر مهریه آن حضرت نصف دنیا ذكر شده است (20).
ولیمه عروسى
اثاث منزل و ولیمه عروسى حضرت زهرا (علیها السلام ) چنین بود كه پیامبر (صلى الله علیه و آله ) به امیر المؤ منین (علیه السلام ) فرمود: ((زره خود را بفروش )). آن حضرت زره را فروخت و پول آن را خدمت پیامبر (صلى الله علیه و آله ) آورد. پیامبر (صلى الله علیه و آله ) مقدارى را جهت تهیه غذاى عروسى به ام سلمه دادند. بنابر بعضى روایات نصف از لوازم غذا را پیامبر (صلى الله علیه و آله ) و نصف دیگر را امیر المؤ منین (علیه السلام ) تهیه نمودند.
جهازیه حضرت زهرا (علیها السلام )
مقدارى را هم به بلال و عمار دادند كه از بازار لوازم خانه را خریدارى كنند. یك پیراهن ، یك عدد روسرى ، قطیفه سیاه خیبرى یا عباى سیاه ، پرده نازك پشمى ، یك عدد حصیر از بافته هاى قریه هجر، آسیاى دستى ، یك عدد طشت مسى ، مشك براى آب آوردن ، كاسه اى سفالین ، مشكى مخصوص ‍ خنك كردن آب ، ابریقى كه طرف بیرونش رنگ شده بود، كوزه سفالین ، پوست گوسفند(21).
امیر المؤ منین (علیه السلام ) مى فرماید: در آن شب كه دختر پیامبر (صلى الله علیه و آله ) به خانه من آمد، بسترمان جز یك پوست گوسفند نبود(22).
در جاى دیگرى از آن حضرت نقل شده كه فرمود من از فاطمه (علیها السلام ) در حالى ازدواج كردم كه جز یك پوست گوسفند چیزى نداشتیم كه شب بر روى آن مى خوابیدیم و روز علوفه شترمان را بر روى آن مى ریختیم و خدمتگزارى در خانه نداشتیم (23).
در روایتى دیگر مى فرماید: پیامبر (صلى الله علیه و آله ) به خانه ما آمد در حالى كه ما بر روى خود قطیفه اى انداخه بودیم كه اگر از طول آن را به روى خود مى كشیدیم ، پهلویمان خالى مى شد و اگر از عرض مى انداختیم سر و پاهایمان بدون روپوش مى ماند(24).
بعضى از اهل سنت نقل كرده اند: هنگامى كه فاطمه (علیها السلام ) به خانه على (علیه السلام ) رفت ، در خانه آن حضرت چیزى جز ریگ پهن شده ، كوزه سفالین ، بالش و ظرفى براى آب نیافت (25).
بنابر نقلى دیگر دو كوزه كوچك ، ظرف مخصوص شیر كه از چوب مى تراشیدند، سبویى سبز رنگ كه روغن یا آرد در آن مى ریختند، چهار بالش یا متكا یا پشتى با رویه اى از پوست پر از گیاه خشك سبز رنگ ، از اثاثیه منزل بود(26).
عروسى و شركت كنندگان
در بعضى روایات آمده است كه بعد از خرید، 29 یا سى روز، امیر المؤ منین (علیه السلام ) صبر كرد تا اینكه جعفر و عقیل به آن حضرت گفتند: از پیامبر (صلى الله علیه و آله ) خواهش مى كنیم كه شما همسرت را بیاورى .
پیامبر (صلى الله علیه و آله ) فرمود: ((ما انتظار داریم خود او بیاید و از ما در خواست كند)). امیر المؤ منین (علیه السلام ) مى فرماید: عرض كردم : ((حیا مانع من مى شود)). پیامبر (صلى الله علیه و آله ) اجازه مجلس عروسى و ولیمه را فرمودند، و به امیر المؤ منین (علیه السلام ) فرمودند: ((هر كس را دوست دارى دعوت كن )). زنان به كار زنها و امیر المؤ منین (علیه السلام ) و عمار و بلال و چند نفر دیگر به كار مجلس مردها كه در مسجد بود، مى رسیدند.
اصحاب با هدایاى خود در جشن عروسى آن دو نور الهى شركت كردند، و از ولیمه عروسى كه به دستور پیامبر (صلى الله علیه و آله ) فراهم آمده بود، میل كردند. در آن مجلس 4000 نفر از آن طعام خوردند و پیامبر (صلى الله علیه و آله ) غذایى براى امیر المؤ منین و فاطمه (علیها السلام ) فرستاد، در حالیكه چیزى از آن غذا كم نشد و همچنان به جاى ماند، با وجود اینكه سه روز از آن تناول مى كردند.
شب با مراسمى مخصوص ، حسب الامبر پیامبر (صلى الله علیه و آله ) آن دو بزرگوار را به حجره ام سلمه آوردند. ام سلمه مى گوید: هنگامى كه خورشید غروب كرد، پیامبر (صلى الله علیه و آله ) فرمود: ((فاطمه را بیاور)). من رفتم و دست فاطمه (علیها السلام ) را گرفته در حالى كه لباسش ‍ بر زمین كشیده مى شد و از خجالت و شرم عرق از چهره اش جارى بود، آن حضرت را نزد پدر بزرگوارش آوردم . هنگامى كه خدمت آن حضرت رسید، از شدت خجالت پایش لغزید. پیامبر (صلى الله علیه و آله ) فرمود: ((خداوند تو را از لغزشهاى دنیا و آخرت نگه دارد)).
هنگامى كه پیش روى آن حضرت قرار گرفت ، چادر را از صورت فاطمه (علیها السلام ) كنار زد تا على (علیه السلام ) چهره او را ببیند. سپس دست او را در دست على (علیه السلام ) قرار داد و این گونه بود كه این زندگى نورانى آغاز شد(27).

ثمره ازدواج نوارنى

ثمره این ازدواج مبارك و نورانى و الهى پنج فرزند بود. دو امام معصوم (علیهم السلام )، آقا و مولایمان حضرت مجتبى (علیه السلام ) و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله (علیه السلام )، دو دختر حضرت عقیله بنى هاشم زینب كبرى و جناب ام كلثوم (علیهم السلام )، كه این فرزندان در زمان حیات پیامبر (صلى الله علیه و آله ) در مدت نه سال به دنیا آمدند. آخرین فرزند ایشان حضرت محسن (علیه السلام ) بود كه بعد از شهادت پیامبر (صلى الله علیه و آله ) به مدت چند روز به وسیله ضربه هاى بین در و دیوار و كتك هاى منافقین و ظالمین به شهادت رسید(28).

حضرت فاطمه (علیها السلام ) نه سال و 75 روز یا 95 روز در منزل امیر المؤ منین (علیه السلام ) زندگى كرد تا آنكه بعد از شهادت حضرت محسن (علیه السلام ) توسط غاصب دوم عمر بن خطاب لعنة الله علیهما و سقیفه نشینان لعنة الله علیهم، به شهادت رسیدند.

ازدواج آسمانى

بین ازواج آن حضرات در آسمان و تزویج آنها در زمین چهل روز فاصله بود. در اول یا ششم ذى الحجه (29) در حالى كه طرف ایجاب عقد خداوند متعال و طرف قبول جبرئیل و خطبه خوان را حیل بود. شاهدان حاملان عرض و 70 هزار نفر از فرشتگان بود. نثار كننده نقل این عروسى رضوان خزانه دار بهشت ، و آنچه نثار شد در و یاقوت و مرجان ، و حجله دار این زفاف اسماء بود(30).

اقوال در روز ازدواج حضرت


اقوال در ازدواج چنین است : عقد در صفر و ازدواج در ذى الحجه (31)
 عقد در ماه رمضان و ازدواج در ذى الحجه (32)، عقد در صفر و ازدواج در ربیع الاول ، عقد در رجب و ازدواج بعد از بگشت امیر المؤ منین (علیه السلام ) از بدر(33)، عقد در ربیع الاول و ازدواج . در ربیع الاول ، عقد در اول یا ششم ذى الحجه (34)، عقد در اول ذى الحجه و ازدواج در ششم ذى الحجه (35)، یك سال بعد از هجرت عقد و یك سال بعد از آن ازدواج (36)، عقد در 28 سفر و چهار ماه بعد از آن ازدواج (37)، عقد در محرم و ازدواج در ذى الحجه (38)، عقد چند روز از شوال گذشته و ازدواج روز سه شنبه ششم ذى الحجه (39) یا نیمه رجب (40).

1- 
تتمه المنتهى : ص 137. بحار الانوار: ج 43 ص 97.
2- 
امالى طوسى : ج 1 ص 42. بشاره المصطفى : ص 267.
3- 
امالى شیخ طوسى : ج 1 ص 29 42. الفردوس ابن شیرویه دیلمى : ج 3 ص 373. كشف الغمه : ج 1 ص 472، به نقل از پیامبر (صلى الله علیه و آله )، لولا على لم یكن لفاطمه كفو. بحار الانوار: ج 43 ص 141. مناقب : ج 3 ص 129. بشاره المصطفى (صلى الله علیه و آله ): ص 267. المحتضر: ص 133 136.
4- 
مناقب ابن شهر آشوب : ج 1 ص 353 363. عیون اخبار الرضا (علیه السلام ): ج 1 ص 225. عوالم العلوم : ج 11 ص 141 142. الروض الفائق : ص 256. بحار الانوار: ج 43 ص 145. ریاحین الشریعه : ج 1 ص 80.
5- 
بحار الانوار: ج 43 ص 123.
6- 
اقبال الاعمال : ص 584. تاریخ بغداد: ج 5 ص 7.
7- 
فیض العلام : ص 161.
8- 
بحار الانوار: ج 43 ص 113.
9- 
كافى : ج 5 ص 377. اصابه : ج 4 ص 377. وسائل الشیعه : ج 15 ص 10.
10- 
بحار الانوار: ج 43 ص 105. كفایه الطالب : ص 298. تهذیب : ج 7 ص 364. مسند احمد: ج 1 ص ‍ 80. مناقب ابن مغازلى : ص 350. كشف الغمه : ج 1 ص 368. الریاض النضره : ج 2 ص 180.
11- 
بحار الانوار: ج 43 ص 112 113.
12- 
دلائل الامامه : ص 18. مناقب آل ابى طالب (علیه السلام ): ج 3 ص 399. مدینه المعاجز: ج 7 ص ‍ 351 352. بحار الانوار: ج 43 ص 112، ج 50 ص 76.
13- 
قرب الاسناد: ص 173. كافى : ج 5 ص 377.
14- 
بحار الانوار: ج 43 ص 112 113.
15- 
طبقات ابن سعد: ج 8 ص 12. مسند حمیدى : ج 1 ص 22. دلائل النبوه : ج 3 ص 160. سنن ابى داود: ج 1 ص 490. الفقه الاكبر: ج 3 ص 6.
16- 
الثغور الباسمه : ص 30. اعلام النساء: ج 3 ص 1199.
17- 
بحار الانوار: ج 43 ص 113.
18- 
بحار الانوار: ج 43 ص 113 م
19- 
بحار الانوار: ج 43 ص 113.
20- 
مدینه المعاجز: ج 2 ص 336.
21- 
بیت الاحزان : ص 57.
22- 
سنن المصطفى (صلى الله علیه و آله ): ج 2 ص 538.
23- 
صفوه الصفوه (ابن جوزى ): ج 2 ص 3.
24- 
ذخائر العقبى : ص 49.
25- 
فاطمه الزهرا (علیها السلام ) بهجه قلب المصطفى (صلى الله علیه و آله ): ص 674، از المناقب احمد بن حنبل (خطى ).
26- 
بحار الانوار: ج 43 ص 94.
27- 
بحار الانوار: ج 43 ص 96.
25- 
دلائل الامامه طبرى : ص 45 47.
26- 
بحار الانوار: ج 43 ص 97.
30- 
بحار الانوار: ج 43 ص 92 113، 145.
31- 
الذریه الطاهره : ص 93 94. بحار الانوار: ج 43 ص 136.
32- 
كشف الغمه : ج 1 ص 364. بحار الانوار: ج 43 ص 136 ذخائر العقبى : ص 26.
33- 
كشف الغمه : ج 1 ص 364. بحار الانوار: ج 43 ص 136. ذخائر العقبى : ص 26.
34- 
مصباح المتهجد: ص 465.
35- 
بحار الانوار: ج 43 ص 6.
36- 
كشف الغمه : ج 1 ص 264. الثغور الباسمه : ص 27.
37- 
نظم درر السمطین ص 189.
38- 
الشرف المؤ ید: ص 55، الانوار المحمدیه من امواهب اللدنیه ص 146.
39- 
امالى شیخ طوسى : ج 1 ص 42. بحار الانوار: ج 43 ص 97. وسائل الشیعه : ج 14 ص 178.
40-
توضیح المقاصد: ص 29. مسار الشیعه : ص 17. مباح كفعمى : ج 2 ص 600. فیض العلام : ص ‍ 106.



نوع مطلب : مناسبت ها، حضرات معصومین(صلوات الله علیهم اجمعین)، 
برچسب ها : مراسم ازدواج، خطبه عقد، حضرت زهرا سلام الله علیها، مولا امیرالمؤمنین علیه السّلام، مولا رسول خدا صلّی الله علیه و آله، تقویم شیعه، ششم ذی الحجه،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ العَن صَنَمَی قُرَیشٍ وَ جِبتَیها وَ طاغُوتَیها وَ إِفکَیها وَ إِبنَتَیهِما اللَّذینَ خالَفا أمرَک وَ أنکَرا وَحیَک وَ جَحَدا إِنعامَک وَ عَصَیا َرسُولَک وَ قَلَّبا دینَک وَ حَرَّفا کِتابَک وَ أحبا أعداءَک وَ جَحَدا آلاءَک وَ عَطَّلا أحکامَک وَ أبطَلا فَرائِضَک وَ ألحَدا فِی آیاتِک وَ عادَیا أولیاءَک وَ والَیا أعداءَک وَ خَرَّبا بِلادَک وَ أفسَدا عِبادَک. اللّهُمَّ العَنهُما وَ أتباعَهُما وَ أولیاءَهُما وَ أشیاعَهُما وَ مُحِبّیهِما فَقَد أخرَبا بَیتَ النُّبُوَّة وَ رَدَما بابَه وَ نَقَضا سَقفَهُ وَ ألحَقا سَماءَهُ بِأرضِهِ وَ عالیَهُ بِسافِلِه وِ ظاهِرَهُ بِباطِنِه وَ استَأصَلا أهلَه وَ أبادا أنصارَه وَ قَتَلا أطفالَه وَ أخلَیا مِنبَرَه مِن وَصیِّه وَ وارِثِ عِلمِه وَ جَحَدا إمامَتَهُ وَ أشرَکا بِرَبِّهِما فَعَظِّم ذَنبَهُما وَ خَلِّدهُما فی سَقَرٍ وَ ما أدراکَ ما سَقَر لا تُبقی وَ لا تَذَر. َاللّهُمَّ العَنهُم بِعَدَدِ کُلِّ مُنکَرٍأتَوهُ وَ حَقّ ٍاَخفَوهُ وَ مِنبَرٍ عََلوهُ وَ مُؤمِنٍ أرجَوهُ وَ مُنافِقٍ وَلَّوهُ وَ وَلیّ ٍآذُوهِ وَطَریدٍ آوَوهُ وَ صادِقٍ طَرَدوهُ وَ کافِرٍ نَصَرُوهُ وَ إِمامٍ َقهَرُوهُ وَ فَرضٍ غَیَّرُوهُ وَ أثَرٍ أنکَرُوهُ وَ شَرٍّ آثَرُوهُ وَ دَمٍ أراقُوهُ وَ خَیرٍ بَدَّلُوهُ وَ ُکفرٍ نَصَبُوهُ وَ إرثٍ غَصَبُوهُ وَ فَیءٍ اقتَطَعُوهُ وَ سُحتٍ اَکَلُوهُ وَ خُمسٍ استَحَلُّوهُ وَ باطِلٍ أسَّسُوهُ وَ جَورٍ بَسَطُوهُ وَ نِفاقٍ أسرَوُهُ وَ غَدرٍ أضمَرُوهُ وَ ظلمٍ نَشَرُوهُ وَ وَعدٍ أخلَفُوهُ وَ أمانٍ خانُوهُ وَ عَهدٍ نَقَضُوهُ وَ حَلالٍ حَرَّمُوهُ وَ حَرامٍ أحَلُّوهُ وَ بَطنٍ فَتَقُوهُ وَ جَنینٍ أسقَطُوهُ وَ ضِلعٍ دَقُّوهُ وَ صَکٍّ مَزَّقُوهُ وَ شَملٍ بَدَّدُوهُ وَ عَزیزٍ أذَلُّوهُ وَ ذَلیلٍ أعَزُّوهُ وَ حَقٍّ مَنَعُوهُ وَ کِذبٍ دَلَّسُوهُ وَ حُکمٍ قَلَّبَوهُ. اللّهُمَّ العَنهُم بِکُلِّ آیَةٍ حَرَّفُوها وَ فَریضَةٍ تَرَکُوها وَ سُنَةٍ غَیَّرُوها وَ رُسُومٍ مَنَعُوها وَ أحکامٍ عَطَّلُوها وَ بَیعَةٍ نَکَسُوها وَ دَعوى أبطَلُوها وَ بَیِّنَةٍأنکَرُوها وَ حیلَةٍ أحدَثُوها وَ خیانَةٍ أورَدُوها وَ عَقَبَةٍ اِرتَقُوها وَ دِبابٍ دَحرَجُوها وَ أزیافٍ لَزَمُوها وَ شَهاداتٍ کَتَمُوها وَ وَصیَّةٍ ضَیَّعُوها. اللّهُمَّ العَنهُما فی مَکنُونِ السِّر وَ ظاهِرِ العَلانیَةِ لَعناً کَثیراً أبَداً دائِمَاً دائِباً َسرمَداً لا انقِطاعَ لِأمَدِه وَ لا نَفادَ لِعَدَدِه لَعناً یَغدُو أوَّلُهُ وَ لا یَرُوحَ آخِرُهُ لَهُم وَ لِأعوانِهِم وَ أنصارِهِم وَ مُحِبّیهِم وَ مُوالیهِم وَ المُسَلِّمینَ لَهُم وَ المائِلینَ إلَیهِم وَ الناهِضینَ بِاحتِجاجِهِم وَ المُقتَدینَ بِکَلامِهِم وَ المُصَدِّقینَ بِأحکامِهِم. پس چهار مرتبه بگو : اللّهُمَّ عَذِّبهُم عَذاباً یَستَغیثُ مِنهُ أهلُ النّار آمینَ رَبَّ العالَمین مهدویت امام زمان (عج) تماس با مدیر