تبلیغات
"> کربلا یک لامکان آبادی است-لبّیک یا حسین(علیه السّلام) - عزاداری،وظیفه ما در قبال خون حضرت سیدالشهداء علیه السّلام
 
کربلا یک لامکان آبادی است-لبّیک یا حسین(علیه السّلام)
ای دل ار خواهی خدا بینی برو در کربلا ؛ کز زمین کربلا تا عرش چندان راه نیست...
درباره وبلاگ


از مقام شاه مظلومان کسی آگاه نیست
چون کسی آگه ز اسم اعظم الله نیست
ای دل ار خواهی خدا بینی برو در کربلا
کز زمین کربلا تا عرش چندان راه نیست...

************
توحید از اکبر علیه السّلام بگیر
عرفان تو از اصغر علیه السّلام بگیر
اعمال را از سر بگیر
گر رفته ای راه خطا

مدیر وبلاگ : کلب الحسن علیه السّلام
آرشیو وبلاگ
نظرسنجی
آیا برای دفاع از عتبات عالیات و مبارزه با داعش آمادگی دارید؟




بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمد لله رب العالمین وصلّى الله على محمد وآله الطاهرین ولعنة الله على أعدائهم أجمعین

حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) هرچه داشت در طبق اخلاص نهاد وبه شكلى استثنایى وبى مانند در راه خداى متعال فدا نمود. از این رو خداى متعال نیز به ایشان مواردى استثنایى وبى مانندى عطا فرمود كه به هیچ كس قبل یا بعد از ایشان عطا نكرده است. خداى تعالى امام حسین (علیه السلام) را از عطایاى ویژه اى برخوردار ساخت كه حتى كسانى كه از امام حسین (علیه السلام) برترند نیز از آن عطاها بهره مند نیستند: یعنى جد بزرگوارشان محمد مصطفى، پدر ارجمندشان امیرالمؤمنین، مادر والامقام شان فاطمه زهرا وبرادر گرامى شان امام حسن مجتبى (علیهم السلام)، واز این نكته در دعاها وزیارات بارها سخن به میان آمده است. البته روشن است كه این سخن بدان معنا نیست كه فداكارى دیگر ذوات مقدسه در راه خداى سبحان كم تر از ایشان است؛ زیرا آنان نور واحدند ودر عین حال از آن جناب برتر مى باشند، همچنان كه خود حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) در كربلا فرمودند: جدی خیر منّی، وأبی خیر منّی، وأُمّی خیر منّی، وأخی خیر منّی؛(1) جدم، پدرم، مادرم، وبرادرم بهتر از من هستند».
ولى فداكارى هایى كه خداى متعال براى سیدالشهدا (علیه السلام) مقدر فرمود، برتر وبى مانند بود ولذا خداى متعال آن حضرت را به عطاهایى ویژه مخصوص گردانید، واگر آنچه براى ایشان مقدر شده بود، براى یكى از آن ذوات مقدس مقدر مى شد، حال ایشان نیز چنین مى بود ومسأله به قدر سرسوزنى تغییر نمى كرد.
البته مصائب ودشوارى هاى زندگى رسول خدا، حضرت امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، وامام حسن مجتبى (علیهم السلام) نیز اندك وآسان نبود. رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) آن قدر از ناحیه مشركان ومنافقان آزار دیدند كه فرمودند: ما أوذی نبیٌ مثلَ ما أوذیت؛(2) هیچ پیغمبرى مانند من مورد آزار واذیت قرار نگرفت.
همچنین كسى كه خطبه «شقشقیه» امیرمؤمنان (علیه السلام)، ونیز خطبه حضرت زهرا (علیها السلام) را پس از غصب فدك در جمع مهاجران وانصار، ونیز خطبه امام حسن مجتبى (علیه السلام) را در جمع سپاهیانشان كه از یارى وپشتیبانى ایشان سر باز زدند، مورد تأمل قرار دهد به عمق مظلومیت وفداكارى آنان وانبوه مصیبت هاى دردناكشان پى خواهد برد. البته همان طور كه گفتیم هیچ مصیبتى مانند مصیبت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)نیست. امام حسن (علیه السلام)به برادر ارجمندشان امام حسین (علیه السلام) فرمودند: لا یومٌ كیومِكَ یا أبا عبدالله؛(3) یا ابا عبدالله، هیچ روزى مانند روز [مصیبت بارِ] تو نیست.

حال مسؤلیّت ما:

ماه محرم ویژگى بى نظیرى نسبت به دیگر ماه ها دارد. به محض آن كه هلال ماه محرم پدیدار مى شود، نام امام حسین (علیه السلام) را كه در روز دهم این ماه مظلومانه به شهادت رسید، بى درنگ در خاطر انسان زنده مى كند ومسئولیت ما را در قبال آن حضرت وزنده نگاه داشتن شعله نامش به یاد مى آورد. از میان این مسئولیت ها مى توان به دو امر زیر اشاره نمود:
اول: معرفى امام حسین (علیه السلام) وماجراى كربلا وبیان اهداف وارزش هاى آن حضرت وكوشش براى آگاه كردن تمام انسان هاى شرق وغرب زمین از مصائبى كه بر او وخاندان ویاران گرامى اش وارد شد.
روز یازدهم محرم هنگامى كه عقیله بنى هاشم، حضرت زینب كبرى، فرزند برادر خود، حضرت امام سجاد (علیه السلام) را مشاهده كرد كه از شدت اندوه طاقت فرسا نزدیك بود جان مباركشان از كالبد تن خارج شود به ایشان عرضه داشتند:
لا یَجزِعنَّكَ ما تَرى فَواللهِ إنّ ذلكَ لَعَهدٌ مِن رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم)إلى جدِّكَ وأبیكَ وعمّك، ولقد أخَذَاللهُ میثاقَ اُناس مِن هذِهِ الأُمّةِ لا تعرِفُهُم فَراعِنَةُ هذِهِ الأُمّة، وهم مَعروفونَ فی أهلِ السّماواتِ أَنَّهم یَجمعونَ هذِهِ الأعضاءَ المُتَفرّقَةَ فَیُوارونَها وهذِهِ الجُسومَ المُضرّجةَ، وینصبونَ لِهذا الطَفِّ عَلَماً لِقَبر أبیكَ سیّدالشهداء لا یدرسُ اثرُهُ ولا یَعفو رسمُهُ على كُرورِ اللیالی والأیّامِ، ولَیجتَهدَنَّ أئِمّةُ الكُفرِ وأشیاعُ الضّلالةِ فی مَحوِهِ وتطمیسِهِ، فَلا یَزدادُ أثرُهُ إلاّ ظُهوراً، وأمرُهُ إلاّ علوّاً؛(4) مبادا این چیزها تو را بى تاب كند. به خدا قسم این وعده اى است كه رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) به پدر بزرگ، پدر وعمویت داده است. خدا با گروهى از این امت ـ كه فرعون هاى امت آنان را نمى شناسند ولى در میان اهل آسمان ها شناخته شده اند ـ پیمان بسته است كه این اعضاى پراكنده را گرد آورند واین بدن هاى غرقه به خون را به خاك سپارند. این گروه براى طف ومرقد پدر بزرگوارت نشانه اى برپا خواهند كرد كه هیچ گاه از میان نخواهد رفت وگذر شبان وروزان، نشان آن را نخواهد زدود. هر قدر پیشوایان كفر وپیروان گمراهى در زدودن واز بین بردن آن بكوشند، روزبه روز اثر آن پدیدارتر ونام آن بلندآوازه تر مى شود.
بنابراین شایسته است در اقامه عزادارى سیدالشهدا (علیه السلام)بكوشیم ومردم را نسبت به احیاى شعائر حسینى به شكل هاى گوناگون وشیوه هاى درست ومشروع فرا خوانیم.(5)
دوم: مسئله دیگر پیروى از امام حسین (علیه السلام) ودنبال كردن اهداف بلند آن حضرت است كه در حقیقت چنین چیزى از امت رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم)انتظار مى رود وباید گفت مسأله اول مقدمه اى براى رسیدن به این هدفِ مهم تر است.
در یكى از زیارت هاى سیدالشهدا (علیه السلام) آمده است:
وبَذَلَ مُهجَتَهُ فیك لیستنقذَ عبادَكَ من الجهالةِ وحیرةِ الضلالةِ؛(6) خدایا، امام حسین (علیه السلام) خون قلب پاكش را در راه تو داد تا بندگانت را از نادانى وحیرت گمراهى برهاند.
لام در « لیستنقذ » لام تعلیل است؛ یعنى هدف وانگیزه فداكارى امام حسین (علیه السلام) نجات دادن بندگان از جهالت وگمراهى بود. منظور از « عبادك » تمام بندگان خداى متعال هستند، چه مؤمن باشند وبه واسطه امام حسین (علیه السلام) از درجات بالاترى از هدایت برخوردار شوند وچه غیر مؤمن باشند وبه بركت امام حسین (علیه السلام) راه هدایت بپویند.
براى این كه هدف امام حسین (علیه السلام) را دنبال كنیم وبینش ومنش آن امام همام را چراغ راهمان سازیم خوب است در زیارت نامه هاى آن حضرت بیشتر تأمل نماییم. براى مثال كتابى مانند بحارالانوار در همه جا یافت مى شود وتهیه آن آسان است. مى توانیم زیارات امام حسین (علیه السلام) را كه در این كتاب هست با دقت بخوانیم ودر مفاهیم آن تأمل كنیم؛ زیرا مطالب بسیارى هست كه از اندیشیدن در مضامین این زیارت ها عاید انسان مى شود. كوتاه سخن این كه معرفى سیدالشهدا (علیه السلام) از طریق اقامه مجالس عزادارى ـ از یك سو ـ وكوشش براى تحقق بخشیدن به آرمان هاى ایشان نظیر هدایت بندگان از نادانى وحیرت گمراهى به سوى نور اسلام وایمان ـ از سوى دیگر ـ از جمله مسئولیت هایى است كه در زمینه خونخواهى آن امام بزرگوار بر دوش ما قرار دارد.
پس آستین همت بالا بزنیم وبه خصوص در ماه هاى محرم وصفر در این راه بكوشیم. بلكه پیش از فرا رسیدن این دو ماه آمادگى هاى لازم را كسب، وتمام نیروهاى مان را در این راه بسیج كنیم تا آرمان ها وارزش هاى والا ومورد نظر سیدالشهدا (علیه السلام) را از طریق دسته هاى عزادارى، مجالس روضه خوانى واقامه شعائر، نمایش ها وفیلم هاى نمادین، پایگاه هاى اطلاع رسانى، ماهواره ها، برگزارى همایش، سخنرانى وهر وسیله ممكن تحقق بخشیم. اینها همگى جزء مسئولیت هاى ماست كه از این فرمایش امام صادق (علیه السلام)دریافت مى شود: «وخداى متعال زمین وساكنانش را ضامن خون تو وگرفتن تاوان آن قرار داده است» چه بسیارند كسانى كه با امام حسین (علیه السلام) وبینش ومنش ایشان آشنا نیستند ومسئولیت ما در قبال این افراد چقدر سنگین است. از خداى متعال مى خواهیم ما را در خدمت كردن به اسلام وتلاش جدى در ستاندن تاوان خون حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) از این طریق (یعنى معرفى امام حسین وآرمان هاى مقدس ایشان به تمام جهانیان) موفق بدارد.


 
(1). صرف نظر از روایات بسیارى كه در این باب نقل شده، از ابن عباس روایت شده است كه گفت: خداى متعال به پیامبر وحى كرد كه من به كیفر كشتن یحیى بن زكریا هفتادهزار نفر را كشتم وبه كیفر كشتن پسر دخترت هفتادهزار وهفتادهزار [صدوچهل هزار] تن را خواهم كشت ( نگ: بحارالانوار، ج45، ص 298؛ مستدرك حاكم، ج2، ص290 و592 ونیز: ج 3، ص 178؛ ابن حجر، لسان المیزان، ج4، ص 457، شماره1411؛ همو، تهذیب التهذیب، ج2، ص5305؛ تفسیر قرطبى، ج10، ص219؛ سیوطى، تفسیر الدر المنثور، ج4، ص264 « ذیل آیه5 سوره اسراء » ) ودیگر خصایص وویژگى هاى خاص سیدالشهدا (علیه السلام)....
(2). (مناقب آل ابى طالب، ج 3، ص 247 ).
(3). (امالى صدوق، ص665).
(4). كامل الزیارات، ص 260.
(5). البته مراعات شرع انور براى فهمیدن حلیت یا حرمت شیوه هاى عزادارى لازم است واین كار با مراجعه به كارشناسان این امر یعنى فقهاى بزرگوار ومراجع عظام تقلید شدنى است؛ زیرا آنان شیوه هاى جایز عزادارى را به ما مى شناسانند وما را از مراجعه به دیگران یا گفتارهاى بدون پشتوانه علمى آسوده مى نمایند.
(6). تهذیب الاحكام، ج6، ص113..





پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ العَن صَنَمَی قُرَیشٍ وَ جِبتَیها وَ طاغُوتَیها وَ إِفکَیها وَ إِبنَتَیهِما اللَّذینَ خالَفا أمرَک وَ أنکَرا وَحیَک وَ جَحَدا إِنعامَک وَ عَصَیا َرسُولَک وَ قَلَّبا دینَک وَ حَرَّفا کِتابَک وَ أحبا أعداءَک وَ جَحَدا آلاءَک وَ عَطَّلا أحکامَک وَ أبطَلا فَرائِضَک وَ ألحَدا فِی آیاتِک وَ عادَیا أولیاءَک وَ والَیا أعداءَک وَ خَرَّبا بِلادَک وَ أفسَدا عِبادَک. اللّهُمَّ العَنهُما وَ أتباعَهُما وَ أولیاءَهُما وَ أشیاعَهُما وَ مُحِبّیهِما فَقَد أخرَبا بَیتَ النُّبُوَّة وَ رَدَما بابَه وَ نَقَضا سَقفَهُ وَ ألحَقا سَماءَهُ بِأرضِهِ وَ عالیَهُ بِسافِلِه وِ ظاهِرَهُ بِباطِنِه وَ استَأصَلا أهلَه وَ أبادا أنصارَه وَ قَتَلا أطفالَه وَ أخلَیا مِنبَرَه مِن وَصیِّه وَ وارِثِ عِلمِه وَ جَحَدا إمامَتَهُ وَ أشرَکا بِرَبِّهِما فَعَظِّم ذَنبَهُما وَ خَلِّدهُما فی سَقَرٍ وَ ما أدراکَ ما سَقَر لا تُبقی وَ لا تَذَر. َاللّهُمَّ العَنهُم بِعَدَدِ کُلِّ مُنکَرٍأتَوهُ وَ حَقّ ٍاَخفَوهُ وَ مِنبَرٍ عََلوهُ وَ مُؤمِنٍ أرجَوهُ وَ مُنافِقٍ وَلَّوهُ وَ وَلیّ ٍآذُوهِ وَطَریدٍ آوَوهُ وَ صادِقٍ طَرَدوهُ وَ کافِرٍ نَصَرُوهُ وَ إِمامٍ َقهَرُوهُ وَ فَرضٍ غَیَّرُوهُ وَ أثَرٍ أنکَرُوهُ وَ شَرٍّ آثَرُوهُ وَ دَمٍ أراقُوهُ وَ خَیرٍ بَدَّلُوهُ وَ ُکفرٍ نَصَبُوهُ وَ إرثٍ غَصَبُوهُ وَ فَیءٍ اقتَطَعُوهُ وَ سُحتٍ اَکَلُوهُ وَ خُمسٍ استَحَلُّوهُ وَ باطِلٍ أسَّسُوهُ وَ جَورٍ بَسَطُوهُ وَ نِفاقٍ أسرَوُهُ وَ غَدرٍ أضمَرُوهُ وَ ظلمٍ نَشَرُوهُ وَ وَعدٍ أخلَفُوهُ وَ أمانٍ خانُوهُ وَ عَهدٍ نَقَضُوهُ وَ حَلالٍ حَرَّمُوهُ وَ حَرامٍ أحَلُّوهُ وَ بَطنٍ فَتَقُوهُ وَ جَنینٍ أسقَطُوهُ وَ ضِلعٍ دَقُّوهُ وَ صَکٍّ مَزَّقُوهُ وَ شَملٍ بَدَّدُوهُ وَ عَزیزٍ أذَلُّوهُ وَ ذَلیلٍ أعَزُّوهُ وَ حَقٍّ مَنَعُوهُ وَ کِذبٍ دَلَّسُوهُ وَ حُکمٍ قَلَّبَوهُ. اللّهُمَّ العَنهُم بِکُلِّ آیَةٍ حَرَّفُوها وَ فَریضَةٍ تَرَکُوها وَ سُنَةٍ غَیَّرُوها وَ رُسُومٍ مَنَعُوها وَ أحکامٍ عَطَّلُوها وَ بَیعَةٍ نَکَسُوها وَ دَعوى أبطَلُوها وَ بَیِّنَةٍأنکَرُوها وَ حیلَةٍ أحدَثُوها وَ خیانَةٍ أورَدُوها وَ عَقَبَةٍ اِرتَقُوها وَ دِبابٍ دَحرَجُوها وَ أزیافٍ لَزَمُوها وَ شَهاداتٍ کَتَمُوها وَ وَصیَّةٍ ضَیَّعُوها. اللّهُمَّ العَنهُما فی مَکنُونِ السِّر وَ ظاهِرِ العَلانیَةِ لَعناً کَثیراً أبَداً دائِمَاً دائِباً َسرمَداً لا انقِطاعَ لِأمَدِه وَ لا نَفادَ لِعَدَدِه لَعناً یَغدُو أوَّلُهُ وَ لا یَرُوحَ آخِرُهُ لَهُم وَ لِأعوانِهِم وَ أنصارِهِم وَ مُحِبّیهِم وَ مُوالیهِم وَ المُسَلِّمینَ لَهُم وَ المائِلینَ إلَیهِم وَ الناهِضینَ بِاحتِجاجِهِم وَ المُقتَدینَ بِکَلامِهِم وَ المُصَدِّقینَ بِأحکامِهِم. پس چهار مرتبه بگو : اللّهُمَّ عَذِّبهُم عَذاباً یَستَغیثُ مِنهُ أهلُ النّار آمینَ رَبَّ العالَمین مهدویت امام زمان (عج) تماس با مدیر